Белези на преумората и как да се справим с тях

Преумора ли е?

Дори и най-добрата работа може да доведе до преумора. Колкото по усърдно работим, толкова по-мотивирани сме да успеем и толкова по-лесно е да се увлечем.

Случаите на крайно изтощение се увеличават, тъй като с развитието на новите технологии се размива границата между служебен и личен живот.

Анкета, направена наскоро от организация за човешките ресурси, разкрива, че една от най- честите причини, поради които хората напускат работата си, е преумората.

Преумората може да надделее, дори и да обичате работата си. Например, неотдавна служителка в голяма финансова организация  лично е изпитала това, когато е щяла да загуби окото си заради преумора. Тя е била толкова изморена на работа, че припаднала и ударила лицето си в бюрото. Така счупила костта на бузата си и се наложило да ѝ направят четири шева около окото.

„Иска ми се да можех да се върна във времето и да си кажа, че добре балансираният живот не може да се сравни с никакви професионални успехи. Успеваемостта ни се подобрява, когато имаме време за възстановяване, мъдрост, интереси и отдаване извън работата. Това щеше да ми спести доста ненужен стрес, болки и преумора.“  – казва жената.

Преумората е резултат от липсата на баланс между вземането и даването на работното място –от това да даваш повече, от колкото получаваш. Понякога това се получава, ако възнаграждението е твърде малко, но по-често причината се крие в това, че човек не се грижи за себе си.

Преди да лекувате или предотвратите преумората, трябва да се научите да разпознавате предупредителните знаци, които ще ви подскажат кога да действате. Ето ги и тях:

  1. Здравословни проблеми

Преумората има неблагоприятен ефект върху физическото и психическото ви състояние. Без значение дали се изразява в болки в гърба, депресия, сърдечни заболявания, наднормено тегло или често боледуване, трябва да преосмислите влиянието на работата ви. Когато разберете как преумората засяга здравето ви, ще трябва да решите дали начинът, по който подхождате към работата си си струва последствията.

  1. Мисловни проблеми

Изследванията показват, че стресът оказва вредно влияние върху префронталната мозъчна кора, отговаряща за изпълнителните функции. Те включват: памет, вземане на решения, емоционален контрол и фокус. Ако усетите, че правите глупави грешки, забравяте важни неща, често избухвате или взимате лоши решения, то най-вероятно сте под ефекта на преумората.

  1. Затруднения в работата и личните отношения

Стресът се проявява във всичко, което правите, особено в отношенията с други хора. Дори да ви се струва, че го държите под контрол на работа, ефектите могат да се проявят и у дома. Често, потърпевши са отношенията ви с други хора. Стресът  може да накара човек да избухва по-често и да участва в глупави спорове.

  1. Пренасяте работата у дома

Познавате това неприятно чувство, когато лежите в леглото и си мислите за всичката онази работа, която не сте свършили, и се надявате, че не сте изпуснали нещо важно. Когато не можете да спрете да мислите за работата си вкъщи, означава че сте под ефекта на преумората.

  1. Отпадналост

Преумората често води до телесно и психическо изтощение. Отличителните черти на преумората са: отпадналост при събуждане след продължителен сън, необходимост от големи количества кофеин през деня или трудности при заспиване.

  1. Раздразнителност

Преумората може да ви направи раздразнителен човек, дори и да не сте такъв. Ако се концентрирате върху лошата страна на ситуациите, съдите останалите и сте цинични, то преумората очевидно е поела контрол върху вас и е време да направите нещо по въпроса.

  1. Понижено удовлетворение

Почти винаги преумората води до постоянно чувство на неудовлетворение. Проекти и хора, които са ви очаровали, вече не го правят. Това прави работата много трудна, защото без значение какво влагате, усещането е, че не получавате почти нищо.

  1. Загуба на мотивация

В началото работата ви се струва като меден месец и виждате всичко през розови очила. Когато сте в тази фаза, мотивацията идва сама. В състояние на преумора се борите с това да намерите мотивация, за да свършите работата за деня. Може и да се справяте със задачите си, но мотивацията, която ви е давала тласък преди, е изчезнала. Вместо да вършите работата си заради нея самата, вие го правите от страх – от изтичащи срокове, от уволнение и др.

  1. Проблеми в работоспособността

Хората, които стигат до преумора, често се целят нависоко и затова, когато започват да правят грешки, останалите рядко забелязват. Важно е да следите този процес. Как се представяхте преди един месец? А преди шест? Година? Ако забележите спад в работоспособността си, помислете дали не се дължи на преумора.

  1. Намалена грижа за себе си

Животът е постоянна борба срещу нещата, които ви карат да се чувствате добре в момента, но не са добре за вас. Когато изпитвате преумора, самоконтролът ви е значително понижен и по- лесно се отдавате на изкушения. Това се дължи главно на ефекта, който оказва стресът върху способността ви да взимате решения, както и на понижената мотивация и увереност.

Ако разпознавате много от тези симптоми в себе си, значи е време за борба с преумората, която се състои главно в грижата за себе си. Трябва да намерите ефективни начини за отделяне от работата си, за да се възстановите и да намерите баланс. Следващите точки ще ви помогнат:

  • Откъснете се.

Това е може би най важната стратегия в списъка, защото, ако нямате начин да се откъснете от работа технологично, то сякаш никога не сте напускали работното място. Да сте 24/7 на разположение, ви излага на множество стресови фактори, които ще ви пречат да възстановите енергията си. Ако не ви се струва реалистично да си вземете цял почивен уикенд, в който да не отговаряте на служебни обаждания и имейли, то се опитайте поне да посветите определено време от деня, в което да го правите. Например, в делничните вечери можете да проверявате пощата си след вечеря, а уикендите – в събота следобед. По този начин ще намалите стреса си, без да жертвате разположението си за работа.

  • Отделяйте внимание на сигналите на тялото си

Лесно е да се мисли, че главоболието е породено от дехидратация, болките в стомаха – от лоша храна, а болките във врата – от грешно спане, но невинаги е така. Често болките и схващанията са породени от стрес и нервност. Преумората се отразява на тялото ви, затова се научете да следите сигналите му. Тялото ви винаги говори, но трябва да се научите да го слушате.

  • Определете си почивка

Планирането на почивката е също толкова важно като планирането на работата. Дори и нещо просто като „четене в продължение на 30 минути“ има огромна полза. Планирането на почивка означава, че тя наистина ще се случи и ви дава възможност да я очаквате напред във времето.

  • Стойте далеч от приспивателни

Стойте далеч от всякакви вещества, които ви упояват по какъвто и да е начин, независимо дали са лекарства или алкохол. Тези субстанции нарушават естествените процеси на мозъка. Забелязали ли сте, че под влиянието им често сънувате странни сънища? Докато спите, мозъкът премахва вредните токсини, преминава през определени фази и спомени от деня. Упойващите вещества нарушават тези естествени процеси и съответно причиняват вредни последствия върху качеството на съня. Качественият сън е от изключителна важност, за да избегнете преумората.

  • Бъдете организирани

По-голямата част от стреса, който изпитваме, не се поражда от това, че имаме твърде много работа, а от това, че сме неорганизирани и неефективни. Ако подобрите организацията си, обемът работа ще ви се стори значително по-поносим.

  • Взимайте си чести почивки през деня

От физиологична гледна точка работим най-добре в продължение на час и половина, с петнайсетминутна почивка. Ако чакате да се изморите преди да си вземете почивка, вече е твърде късно. Спазването на график ще подсигури продуктивността ви.

  • Разчитайте на подкрепящата си система

Изкушаващо е да се оттеглите от хората, когато се чувствате стресирани, но те могат да са ефективни съюзници срещу преумората. Приятелите и семейството ви могат да помогнат. Прекарвайки време с тези, които са загрижени за вас, дава възможност за забавления и отделяне от работния стрес.

Обобщение

Ако тези стратегии не ви помогнат, то тогава проблемът най-вероятно е в работата ви. Неподходящата работа може да породи преумора. В този случай ще трябва да решите кое е по важно – работата или здравето ви.

 

Източник:

Bradberry, T. (2016). 10 Signs You’re Burning Out (And How To Stop it).Entrepreneur. 29.Apr.2016.30.May.2016<https://www.entrepreneur.com/article/274790>